tisdag 4 maj 2010

Hur gör serietecknare?

Igår fick jag ett mejl från en frilansjournalist som ville veta lite mer om hur det där med serietecknare funkar. Jag tänkte att svaren kanske kan intressera fler. Är du serietecknare själv, spika gärna ihop en enkät. Längst ner har jag satt ihop det bästa frågorna så att man kan copypasta.

Vad är skillnaden mellan en illustratör och en serietecknare?
- En illustratör gör bilder. En serietecknare gör berättelser. Serietecknande är sjukt tidskrävande därför att man gör hela processen själv. Vi brukar vara avundsjuka på skribenter och illustratörer som bara behöver göra halva jobbet. Det enda som är ännu mer tidskrävande är väl animerad film, om man jobbar själv.

Hur tjänar en serietecknare pengar?
- En stor del av pengarna man tjänar på serier är genom publicering i olik tidningar och tidskrifter. Intresset i svensk press för att publicera alternativa serier istf. amerikanska massproducerade ligger bakom minst halva alternativserievågen i sverige. Annars är det ofta illustrationer, vissa gör layoutuppdrag, andra översättningar, vissa skriver artiklar, många försöker sig på barnböcker, många gör workshops, deltidsjobb på förlag, affischer, reklam osv. Många har också vanliga jobb, typ hemtjänsten, eller finjobb, typ journalist.

Hur ser en vanlig dag ut för en serietecknare?
- Jag jobbar dels med mitt förlag, Kolik Förlag, dels med mina egna serier, ibland med översättningar, ibland illustrationsjobb och ibland serier på beställning. Det är också en del mässor, särskilt i mars och april, samt bokmässan i september. Jag försöker jobba 9 till 5, måndag till fredag. Idealet vore att lägga 40% av arbetstiden på kontorsjobb och 60% på tecknande, men ofta blir det mer kontorsjobb.

Vilka jobb är det man drömmer om och vilka är "horuppdragen"?
- Drömmen är ju att få en heltidslön för att göra sin egen serie, precis som man vill ha den, och samtidigt få massa läsare. Sen är det stor skillnad på horuppdragen. Till att börja med bra betalt, det säger sig självt. De dåliga horuppdragen är där arbetsgivaren kommer med massa synpunkter under arbetsprocessen, eller vill att man ska göra om efteråt. Det värsta är när det drar ut på tiden. De bra horuppdragen är de där man har tydliga ramar och förutsättningar att jobba med från början, så man bara kan köra på tills det är klart och sen ta ut pengarna och gå hem och äta sin gamla filmjölk och fantisera om att få betalt för sin egen drömserie.

Vem äger alstret, serieteckningen?
- Normalt sett säljer man rätten att publicera vid ett tillfälle. Man kan också lägga på rätten att publicera på t.ex. nätet. Serietecknaren behåller alltid originalteckningarna, även om de kan vara till salu ibland, och behåller oftast rätten att ompublicera serien, tex om man samlar sina serier i en bok. Allt är till salu, men det normala är att man betalar för en publicering.

Hur ser nya eller unga serietecknares behov ut vs etablerade?
- Jag tror faktiskt att det är ganska likt. Ibland har man bra med jobb, ibland mindre. Jag började försörja mig på tecknandet 2005 och det har varit ungefär samma berg och dalbana sen dess, kanske lite lättare med tiden.

Vad har jag missat?
- Det värsta en serietecknare vet är att bli ombedd att rekommendera en ANNAN serietecknare till ett jobb man vill ha själv.


Vad är skillnaden mellan en illustratör och en serietecknare?
Hur tjänar en serietecknare pengar?
Hur ser en vanlig dag ut för en serietecknare?
Vilka jobb är det man drömmer om och vilka är "horuppdragen"?
Vem äger alstret, serieteckningen?
Hur ser nya eller unga serietecknares behov ut vs etablerade?
Vad har jag missat?

2 kommentarer:

Blogger BEELZEBUB sa...

ah schysst!

4 maj 2010 kl. 03:56  
Anonymous Hanna Widerstedt sa...

Men, gullenos,

hur BÖRJAR man? Är fast här i mitt tonårsrum och min filmjölk gick ut för längesen.

27 november 2011 kl. 13:34  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida