tisdag 14 juli 2009

Bolivia-skandalen del 2


Du har läst del 1. Du undrar vad som ska hända i del 2. Jo, det ska jag berätta. Nu.

Den bolivianska ambassadörskan kräver att serieantologin Tilt dras tillbaka, därför att serien Narkotisk Nation anses vara fylld med faktafel och förolämpande för det bolivianska folket. Den 15 maj, klockan sju på morgonen, skriver den före detta latinamerikakorrespondenten Nathan Shachar om den bolivianska ambassadörskans krav.




Sammanfattningsvis menar han att den bolianska ambassadens krav på censur är förolämpande för det bolivianska folket.

Den 1 juni skriver den nitiske frilansjournalisten Mats Thorner en insändare till tidningen ETC. Rubriken är "Dra tillbaka serien", ett krav som framförallt bygger på att serien kan leda till att barn till bolivianska invandrare kan komma att mobbas när deras klasskamrater tar del av serien "Narkotisk Nation". 

(Den nitiske Mats Thorner ringde just och berättade att det foto jag hade här i bloggen var skyddat av upphovsrätten. Så därför tog jag bort fotot och tecknade ett porträtt av honom istället.)



Samma dag publicerar också en artikel om skandalen under rubriken "Seriekrig mot Sverige".


Ungefär samtidigt skriver också Latinamerikagrupperna, som tidigare anlitat den knepige Fabian Göranson till olika serie- och illustrationsuppdrag i deras tidning, ett brev till Alma Europa och kräver att de ska dra tillbaka serien. Den indignerade Jessica Nilsson, från deras styrelse skriver också en insändare till den samhällstidningen ETC. Den indignerade Jessica Nilssons artikel landar i att serien borde fällas för ärekränkning, förtal, förolämpning och missaktning för folkgrupp.



I Värmland är som bekant intresset stort för alternativa serier. Journalisten Sara Ell Larsson, som också ligger bakom seriefiguren "Elsa", skrev först en positiv och sedan en negativ artikel om Tilt och Narkotisk Nation.

  Seriefiguren Elsa



Därpå går den välmenande organisationen Alma Europa i svaromål på sin hemsida, och den knepige Fabian Göranson skriver en knepig text som publiceras på dito hemsida samt i förkortad version i samhällstidningen ETC.




Den som är på jakt efter syrliga sarkasmer och affekterade känsloutfall rekommenderas att läsa kommentarerna till artiklarna i samhällstidningen ETC. Särskilt den nitiske Mats Thorners kommentar till den knepige Fabian Göransons text i samhällstidningen ETC.

Hinner du så sticka en lång halsduk tills imorgon, då tredje och avslutande delen av sammanfattningen kommer.

Etiketter:

12 kommentarer:

Blogger Fabian Göranson sa...

Jag håller med Mats -- kan du inte bara erkänna att det var av "misstag" som du skrev att "alla" Bolivianska barn har sniffat lim och be dem alla om ursäkt?!!

PS. Nu kan inte vem som helst (jag t ex) kommentera. Och min kommentar försvann nog fr förra också.

14 juli 2009 kl. 07:59  
Blogger Fabian Göranson sa...

PS!!!! Föregående inlägg gjordes av mig. Jan, alltså!

14 juli 2009 kl. 08:00  
Blogger Fabian Göranson sa...

Hej Jan (Bielecki antar jag)! Nu ser det ju ut som jag har skrivit... och det spännande skälet till det är att du nog loggat in med gamla femisex-bloggens inloggning, som är samma användare, nämligen Kolik förlag. Eftersom Kolik förlag numera har en egen blogg och femisex-blogg, så har jag gjort mig själv till användare istf. Kolik förlag. Så ligger det till.

14 juli 2009 kl. 08:08  
Blogger Fabian Göranson sa...

men alla utom anonyma ska kunna kommentera, om jag förstått inställningarna rätt...

14 juli 2009 kl. 08:19  
Blogger Hedvig Skirgård sa...

Jag läste "fylld av falafel" tre gånger i rad, hade lite svårt att förstå hur det var förolämpande..
Nu har jag ju inte läst serien, men jag inbillar mig att jag hajar läget.
När jag läser om de faktafel som folk stör sig på har jag svårt att förstå hur någon kunnat tro att det var uppriktigt menat. Är det inte de som gör att alla klockorna ringer så man förstår att det är satir?
Huruvida diskussionsmaterial för ungdomar är rätt forum för bitter satir är dock tveksamt om jag minns högstadiet rätt..

Ha en fin dag,
Hed.

p.s. länken till Mats text funkar inte, använd den här: http://www.etc.se/22041/dra-tillbaka-serien/

15 juli 2009 kl. 01:20  
Blogger Fabian Göranson sa...

Tack för länktipset, ska ändra genast. En serie om Bolivia fylld med falafel kunnat bli en surrealistisk förolämpning mot ett helt folk, kanske en hel kontinent?

15 juli 2009 kl. 08:06  
Blogger MK sa...

Satir, är det nåt nytt, eller?

16 juli 2009 kl. 05:51  
Blogger Fabian Göranson sa...

Satir är det nya. Men satir under ansvar.

16 juli 2009 kl. 06:15  
Blogger MK sa...

kravmärkt satir. eller etc-märkt.

22 juli 2009 kl. 14:29  
Blogger Jessica Nilsson sa...

Hej Fabian
Jag ser att du gjort dig besväret att leta rätt på ett foto på mig och nu tänkte att jag skulle skriva dig en rad.
Jag har inga problem med satir men håller du inte ändå med om att serien är jäkligt olämplig att använda i skolundervisningen?
Jag bor i Cochabamba sedan fyra år tillbaka och jag har tagit över flera av dina gamla vänner från när du bodde här och också ditt ex gamla tjejkompisar. Av en slump alltså.
Jag tänkte att det skulle vara intressant att fråga bolivianerna själva och speciellt folk som känner dig vad de tycker om serien och det visade sig att åsikterna går isär. En del tyckte den var kul men vad alla är överens om är att det är helt sjukt att använda som material i skolorna. Din serie är för en vuxen publik, är alla överens om. Alla är också överens om det som journalisten Mats Thorner skrev i ett inlägg: skolbarn med bolivianska rötter kommer att bli ledsna.
Det som gjort mina/våra bolivianska vänner mest upprörda och mig med är Nathan Sachars artikel i Dagens Nyheter: “Bolivia, som mottar ett frikostigt svenskt bistånd på områden som står yttrandefriheten nära, har ingen anledning att göra sig löjligt här” skriver han angående bolivianska ambassadens reaktion.
Betyder alltså att Boliva, de jävla miserabla tiggarna har inte rätt att uttrycka sig. De ska vara jäkligt tacksamma för sitt bistånd och hålla käft.
Du verkar för övrigt ha endel hetlevrade typer som står upp för dig. En Magnus skriver som svar på Mats Thorner inlägg på ETC angående hans bolivianska barn: “Vem vet, kanske de lär sig något om världen som Thorner själv aldrig skulle kunna bibringa dem!”.
Och nån som heter AW skriver som svar på mitt inlägg “Det är uppenbarligen svårt att skriva satir för människor med över 100 högskolepoäng.” ☺
Hälsningar Jessica

24 juli 2009 kl. 08:52  
Blogger Fabian Göranson sa...

Hej Jessica!

Serien Narkotisk Nation är inte en pedagogisk produkt. När Alma Europa beställde serierna till Tilt bad de om personliga berättelser med udd, som de skulle använda för att väcka diskussion, inte som information.

Det är inte första gången en satirisk serie sårar nationell stolthet eller politiska eller religiösa övertygelser. I vissa fall följer sedan krav på censur, polisanmälningar, anklagelser om att "gå fiendens ärenden" och så vidare. I de värsta fallen kan detta leda vidare till uttryckliga hot.

Det är en bedrövlig tradition som man vill hålla sig för god för, och därför är jag glad att du i din kommentar här för diskussionen på ett annat plan än du gjorde i Etc.

Om bolivianer eller någon annan upplever serien som förolämpande, så beklagar jag att de läst serien på det sättet. Den beskriver många problem, den riktar udden åt många håll, den överdriver och vänder ut och in.

Tar man däremot in helheten, och inte bara de delar man blir arg på, så kan den vara underlag för en väldigt bra diskussion. Och det är precis vad Alma Europa gör med serien i skolorna.

25 juli 2009 kl. 02:32  
Anonymous Anonym sa...

Hej

Mina artiklar i NWT har olika fokus och syften, (det ena är en recension och den andra en nyhet) så det är alltså ingen positiv och negativ artikel av Narkotisk nation. Sen så är figuren på bilden en av Lina Erikssons figurer och inte min Elsa :)

ha det gott
/Sara Ell

7 augusti 2009 kl. 07:22  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida